Onderzoek naar de ondergrond
Met oranje buisjes onderzoeken we in Lelystad de ondergrond. Het oranje buisje is een geofoon en nu op veel plekken te zien in Lelystad. Met deze grondmicrofoon brengen we de bodem van Lelystad in kaart. Na afloop worden de oranje buisjes weer weggehaald. Op deze pagina vindt u meer informatie over het onderzoek, de oranje buisjes, geluidsgolven en speciale voertuigen.
Wat gaan we doen?
We gaan de ondergrond in kaart brengen via geluidsgolven. Dit wordt ook wel seismisch onderzoek genoemd. Met dit onderzoek komen we te weten hoe de ondergrond er precies uitziet en of er voldoende aardwarmte in de bodem zit. Seismic Mechatronics voert het onderzoek uit in opdracht van HVC. Op toegevoegde afbeelding is het speciale voertuig te zien waarmee het onderzoek wordt uitgevoerd.
Bodemonderzoek stap voor stap:
Door de informatie van de ondergrond te verzamelen komen we een stapje dichterbij de ontwikkeling van duurzame aardwarmte in Lelystad. We voeren het onderzoek stap voor stap uit:
- Met een grondboor maken we gaten van 15 centimeter diep in de grond. We plaatsen geofoons (een soort grondmicrofoons) in de gaten en dekken de gaten af met een laagje grond.
- We gaan met een speciaal voertuig langs de geofoons. Het voertuig stuurt om de 10 meter geluidsgolven de grond in. Dit doen we ‘s nachts, omdat er dan weinig invloed is van geluid uit de omgeving. Van die geluidsgolven merkt u niets. Wel kunt u een (zoemend) geluid horen tijdens het onderzoek, vergelijkbaar met een vrachtwagen die langsrijdt.
- De geofoons meten de geluidsgolven die terugkomen vanuit de ondergrond.
- We verwijderen de geofoons, nemen ze mee en laten de grond netjes achter. De informatie uit de geofoons wordt uitgelezen door een computer.
Waar vindt het onderzoek plaats?
We onderzoeken in totaal ongeveer 50 kilometer in Lelystad. Het onderzoek wordt zoveel mogelijk op openbare grond en gefaseerd uitgevoerd. De rode stippellijnen op het kaartje hiernaast laten globaal zien waar we het onderzoek uitvoeren. Via deze website informeren wij u wanneer en waar er werkzaamheden worden uitgevoerd.
Wanneer voeren we onderzoek uit?
Het onderzoek start in maart 2024 en duurt ongeveer 4 weken. Tijdens deze 4 weken worden overdag de geofoons geplaatst. Een klein elektrisch voertuig rijdt vervolgens ‘s avonds en ‘s nachts langs de geplaatste geofoons. Op zondag zijn geen werkzaamheden.
herkennen team
Het team is te herkennen aan een gele reflecterende jas.
is je vraag al eerder gesteld?
Selecteer voor antwoord
Hoe werkt seismisch onderzoek?
In Lelystad gebruiken we vibroseismiek, een methode die goed werkt in steden. Bij deze aanpak wekt een speciaal instrument, een Evibe, om de tien meter geluidsgolven op. Deze verspreiden zich als golven door de ondergrond. De golven worden opgevangen door geofoons die in de grond geplaatst worden.
Selecteer voor antwoord
Waarom doen we seismisch onderzoek?
We willen weten hoe de grond in Lelystad eruitziet. Dit is belangrijk om te kijken of we warmte uit de aarde kunnen halen en of dit een goede en duurzame energiebron kan zijn voor de mensen in Lelystad.
Selecteer voor antwoord
Wat is een geofoon?
Een geofoon is een soort meetapparaat dat trillingen in de grond kan oppikken, zoals een ondergrondse microfoon. In Lelystad plaatsen we ongeveer 3200 van deze kleine geofoons langs 6 lijnen, in totaal zo'n 50 kilometer. Ze blijven daar ongeveer 5-6 dagen zitten om metingen te doen, en daarna halen we ze weer weg. Een geofoon is klein, ongeveer 13 x 4 cm groot.
Selecteer voor antwoord
Wat is een Evibe?
Een Evibe is een instrument dat geluidsgolven maakt voor seismisch onderzoek. Het elektrische voertuig heeft een kenteken voor de openbare weg. Zo ziet de Evibe eruit: (zie foto).
Selecteer voor antwoord
Wat merk je van het seismisch onderzoek?
Je merkt weinig van het onderzoek. Hier zijn een paar dingen die je zou kunnen zien, horen en voelen:
Zien: Je ziet mensen geofoons in de grond plaatsen en een speciaal voertuig, de Evibe, rondrijden. Na een paar dagen halen ze de geofoons weer weg. De medewerkers zijn herkenbaar aan het logo op de jas
Horen: Je hoort geluid van het voertuig en de apparatuur. Dit is vergelijkbaar met een elektrische auto die wegrijdt.
Voelen: De Evibe maakt geluidsgolven die door de geofoons worden opgevangen. Dit is vergelijkbaar met een vrachtwagen die op een vergelijkbare afstand langsrijdt.
Er kan wat verkeersoverlast zijn, vergelijkbaar met speciale voertuigen bij groenwerkzaamheden.